Table of Contents
Wat doe jij als je haar een knipbeurt nodig heeft, maar je niet weet naar welke kapper je het beste kunt gaan? Juist – je zoekt via Google naar kappers in de buurt en vergelijkt hun websites. Misschien lees je zelfs wel een aantal recensies! De kans is klein dat je hierbij verder kijkt dan de eerste pagina van Google – maar liefst 75% van de Google gebruikers klikt niet door naar de tweede pagina (bron: seo-statistics.
Sterker nog – veel Google gebruikers klikken alleen op een van de eerste zoekresultaten. Zo krijgt het eerste zoekresultaat bijvoorbeeld 10 keer meer kliks dan het tiende zoekresultaat (bron: https://backlinko. sterk linkprofiel. com/google-ctr-stats). Wat betekent dit nu voor jou als ondernemer? Eén ding is zeker: om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk potentiële klanten jouw website bezoeken, is het belangrijk om zo hoog mogelijk te ranken in de zoekresultaten van Google.
Linkbuilding en backlinks vormen hier een essentieel onderdeel van. In dit artikel vertellen de experts van Intelligent Online je hier alles over. Doe er je voordeel mee! Als je je weleens hebt verdiept in online marketing, ben je de term ‘SEO’ of ‘SEO optimalisatie’ vast al eens tegengekomen – maar nu eigenlijk? De term ‘SEO’ is een afkorting van ‘Search Engine Optimimization’.
Als een onderneming zich bezighoudt met SEO, dan betekent dit in feite dat dit bedrijf haar website op zo’n manier inricht dat deze zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google verschijnt – en dus zo veel mogelijk kliks krijgt. Er zijn diverse manieren om je positie in de zoekresultaten van Google te verbeteren (backlinks plaatsen).
We vertellen je er graag meer over. Om te bepalen hoe hoog of hoe laag een bepaalde website in de zoekresultaten zal worden getoond, maakt Google gebruik van een breed scala aan factoren. In totaal worden er meer dan 200 factoren gebruikt om de positie van een webpagina te bepalen – een flink aantal dus! Een van die factoren is linkbuilding.
Hierbij gaat het niet alleen om het aantal links, maar ook om de kwaliteit van deze links. Ook de verhouding tussen de verschillende soorten links is van belang. Een hoog aantal links leidt dus niet noodzakelijkerwijs tot een hoge SEO ranking, en een laag aantal links betekent niet per se dat je website een lage positie krijgt.
Linkbuilding weegt namelijk veel zwaarder mee dan de andere factoren: linkbuilding draagt voor maar liefst 50% bij aan je positie binnen Google! Het is dus van groot belang om je linkbuilding goed op orde te hebben. Op deze pagina vertellen we je hier meer over. Alvorens we hierop ingaan, is het echter eerst belangrijk om aandacht te besteden aan de verschillende soorten links.
Voordat je aan de slag gaat met linkbuilding is het dan ook belangrijk om op de hoogte te zijn van de verschillende soorten links. Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet. We onderscheiden drie verschillende soorten. Het eerste type link is de Dit is een link op een webpagina van je eigen website die naar een andere webpagina op je eigen website verwijst.
Bij interne links is het vooral belangrijk om niet te veel links te plaatsen. Een groot aantal interne links kan namelijk voor verwarring zorgen – niet alleen bij jou en je bezoekers, maar ook bij Google. Dit kan tot een lagere SEO positie leiden. Als vuistregel kun je daarom het beste per 100 woorden 1 interne link aanhouden.
Dit is een link op een webpagina van je eigen website die naar een webpagina op een andere website verwijst. Hiervan is sprake als je op je website linkt naar een webpagina van de overheid, bijvoorbeeld om je bezoekers extra te informeren over het een of het ander. Ook hierbij is het belangrijk om niet te veel links te plaatsen.
Ook is het natuurlijk belangrijk om niet naar je concurrenten te linken. Je wilt immers niet dat je bezoekers zich naar de website van je concurrent verplaatsen en die van jou links laten liggen! Ten slotte is er nog een derde type link: de . Dit type link vereist wat extra aandacht - linkbuilding uitbesteden.
Wat zijn backlinks nu eigenlijk? Op het moment dat een andere website een externe link naar jouw website plaatst, is er sprake van een backlink. Dat klinkt misschien niet zo spannend, maar backlinks zijn ontzettend belangrijk voor je SEO score. Op het moment dat een andere website een linkje naar jouw website plaatst, wordt dit door Google namelijk gezien als een aanbeveling: de beheerder van de andere website vond jouw content blijkbaar zó goed, dat deze beheerder zijn of haar bezoekers over jouw website wilde vertellen.
In de begintijden van Google werden backlinks zelfs als de belangrijkste SEO factor gezien! Backlinks zijn een van de oudste SEO factoren: zelfs toen het concept SEO nog in de kinderschoenen stond, werden backlinks al gezien als een indicatie van waardevolle content. In de beginjaren werd er echter enkel naar het aantal backlinks gekeken.
Hierdoor kwamen deze websites hoog in de zoekresultaten terecht, terwijl de kwaliteit van dit soort websites vaak te wensen overliet. Dat moet anders, moet Google gedacht hebben. In 2013 kwam Google namelijk met de Penguin update. In deze update werden de factoren die betrokken worden bij het bepalen van de SEO positie aangepast.
Sterker nog – de kwaliteit is sindsdien belangrijker dan de hoeveelheid backlinks. Om je SEO positie te verhogen, is het dus belangrijk om kwalitatieve backlinks te verwerven. Wat houdt dat echter precies in, een kwalitatieve backlink? Wanneer is een backlink kwalitatief (genoeg)? Wij leggen het je uit. Allereerst moet een backlink zijn.
Een backlink heeft een relevante . Als een andere website naar jou linkt, kan dat op twee manieren: de website kan simpelweg de URL van jouw webpagina neerzetten, of de website kan een anchor tekst plaatsen. Dit houdt in dat deze website een klikbare tekst plaatst, zoals ‘klik hier’ (beste backlinks). Op het moment dat de bezoeker op deze tekst klikt, wordt hij of zij naar jouw website gestuurd.
Het is daarom belangrijk om je anchor teksten af te wisselen. Je kunt het best kiezen voor anchor teksten die relevante zoekwoorden bevatten, of teksten die verwijzen naar je domeinnaam. We noemden het net al even, maar Google vind het belangrijk dat je backlinks tot stand zijn gekomen. Er is sprake van een natuurlijk, organisch backlinkprofiel op het moment dat je backlinks afkomstig zijn van verschillende externe websites.
More from Digital Marketing, Copywriting, Betaalde Advertenties
Table of Contents
Latest Posts
Wat Je Moet Weten Over Linkbuilding Als Seo Tool - Linkbuilding Specialist RankingBooster.be
Wat Is Linkbuilding? Hoe Vind Je De Beste Links Voor Jouw Site - Linkbuilding Specialist RankingBooster.be
Kwalitatieve Linkbuilding Verbetert Je Google Search Ranking - Linkbuilding Bureau - RankingBooster.be
All Categories
Navigation
Latest Posts
Wat Je Moet Weten Over Linkbuilding Als Seo Tool - Linkbuilding Specialist RankingBooster.be
Wat Is Linkbuilding? Hoe Vind Je De Beste Links Voor Jouw Site - Linkbuilding Specialist RankingBooster.be
Kwalitatieve Linkbuilding Verbetert Je Google Search Ranking - Linkbuilding Bureau - RankingBooster.be